Direktlänk till inlägg 18 januari 2012

Hallon & Lakrits Tårta!

Av Maria - 18 januari 2012 09:25



Grädd tårta med hallon moussé och lakritsfluff! Måste faktiskt säga att denna blandningen va väldigt god! Men hallon och laktrits tillsammans är en bra kombination! Dekorationen är gjorda i sockerpasta!



Hallonmousse


200 g frysta hallon

en knapp dl florsocker

100 g färskost

4 gelatinblad

2 dl grädde


Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil
och låt svalna en stund.

Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Blötlägg
gelatinbladen.

Vispa grädden. Smält gelatinbladen i andra hälften av
hallonmoset, låt svalna en stund och blanda ner i hallon-färskostgrädden och
blanda till sist ner den vispade grädden.

Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.


Lakrits Fluff


Ca 70 gram turkisk peppar

2 dl grädde


Värm grädden i en kastrull och häll i den turkiska pepparn. Smält pepparn i grädden under omrörning. Låt blandningen stå svalt över natten eller tills den blivit helt kyld. Vispa med elvisp till en fluffig kräm.

 

OBS! Grädden får inte koka då kan fluffen skära sig.


 
 
Sabina tårtgalen

Sabina tårtgalen

18 januari 2012 10:49

Blir den god?

http://www.mammahjarta.blogg.se

 
Maria

Maria

18 januari 2012 11:07

Den godaste tårtan jag nånsin gjort! :)

http://baktokig.bloggplatsen.se

 
Sophia

Sophia

18 januari 2012 13:23

Va duktig du är Linda!

http://Nattstad.se/Sophias

 
Ingen bild

Linda

18 januari 2012 18:29

Tack Sophia, det är du med ;)

 
Ingen bild

Sandra

25 maj 2012 09:15

Vart har du i florsockret? Eller när?

 
Ingen bild

Maria

5 juni 2012 18:47

Sandra: Jag blandar i florsockret med philidelphia osten!

 
Ingen bild

Malou

6 juni 2012 19:42

Hej! ska baka en tårta till min lillebrors 20-års kalas och har haft svårt att välja vad för slags tårta, så såg jag denna och gjorde en prov-muffin igår och den blev jättegod! lite annorlunda smak för en tårta, mkt godis-likt men jag tyckte om den jättemycket! får hoppas de andra på kalaset vågar smaka =) Tack för receptet. Mvh Malou

 
Maria

Maria

6 juni 2012 23:06

Hej! Vad roligt att du hittade min blogg! :) Jag personligen tyckte att denna tårta va jätte god! Tror säkert att dom på kalaset kommer tycka om den! :)

http://www.baktokig.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

viggo

13 april 2013 15:20

i love lakrits

 
Ingen bild

viggo

13 april 2013 15:21

den är supergod

 
Ingen bild

Sofia

31 augusti 2013 22:45

Smarrig och passade min lakrits älskande son toppade med hallon lakrits skallar

 
Ingen bild

Evelina

9 oktober 2013 12:46

Hejsan!jag undrar vad du har för botten i tårtan? vanlig sockerkaka? och sen om du använder både delarna av hallonen, eller endast den saft som blir när man pressar. :)

 
Maria

Maria

7 december 2013 15:21

Hej!
Ursäkta sent svar...
Jag använder mig utav Tårtdekors tårtbotten recept! Finns på deras hemsida! Jag använder hela hallonen! Men kan ju kan sila bort kärnorna om man vill! :)

//Maria

http://www.baktokig.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 september 2014 10:59


Mamma va tårtsugen och såklart så fick hon en tårta då! Den är fylld med vit toblerone och hallonmousse! Spacklad och spritsar med grädde som jag färgat rosa! ...

Av Maria - 9 september 2014 21:28

Fick äran att göra Maria och Ronny's bröllopstårtor i helgen! Galet nöjd med dom! :) ...

Av Maria - 22 augusti 2014 22:21


Fick äran att göra bröllopstårtor för nån vecka sen! Och jag blev riktigt nöjd med dom! :) Dom är täckta med sockerpasta och även dekorationerna är gjorda i sockerpasta! Innehållet i dom är: Hallonmousse & mariannechoklad Vit choklad & blå...

Av Maria - 6 juli 2014 11:49


Detta va nog bland det godaste jag ätit! :P Värm 2dl grädde och häll ner 20 bilar, grädden får inte koka! Häll i glas och ställ i kylen, så det stelnar! Gör samma sak med nästa färg med bilar! Sen är det klart! :) ...

Av Maria - 5 maj 2014 23:07


Hello Kitty tårta fylld med chokladmousse och hallonmousse! Lock och dekorationerna är gjorda i marsipan! ...

Presentation


Jag heter Maria, bor i Alingsås och älskar att baka! Så jag tänkte att jag skapar en blogg för att dela med mig av min bakning och massa goda recept! :) Hoppas ni kommer hitta nånting som ni tycker om!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards