Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Semlor

Av Maria - 14 januari 2012 12:52

'


Idag blev det minisemlor gjorda! Blev så sugen på det, plus att det va längesen jag gjorde det! Men va väldigt lat och köpte mandelmassan idag, jag brukar göra egen då jag tycker att den är godare! Och till dom som inte tycker om mandelmassa, gjorde jag med hallon sylt i!


Och för er som vill ha receptet, så kommer det här! :)



Semledeg

    
1 st ägg

     50 g jäst för söta degar

     100 g smör

     3 dl mjölk

     0,5 tsk salt

     1 tsk kardemumma

     1 dl strösocker

     0,5 tsk hjorthornssalt

    
knappt 1 liter vetemjöl


Pensling:

    
1 st ägg

    
 

Mandelmassa:

    
125 g sötmandel

    
1 dl strösocker

    
1 dl varm mjölk

    
inkråm från
bullarna

Garnering:

    
4 dl vispgrädde

    
ca 2-4 msk florsocker




Smula ner jästen i en degbunke. Ta fram ägget så att det
blir lite varmare än kylskåpskallt.

Smält smöret och häll i mjölken och rör om och låt bli
fingervarmt, 37°C. Häll först lite över jästen och rör tills den lösts upp.
Häll därefter på resten och rör om.

Tillsätt salt, kardemumma, socker och ägg. Rör i mjöl och
hjorthornssalt efter hand och arbeta degen smidig och blank, helst med en
köksmaskin eller annars elvispens degkrokar.

Ställ bunken på en dragfri plats med rumstemperatur, lägg
över en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Ta upp degen på bakbordet och knåda ut alla luftbubblor.
Dela degen i 32 delar och baka ut till runda släta bullar. Lägg dem på plåtar
med bakplåtspapper och jäs väl, ca 30 minuter.

Pensla försiktigt bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem
därefter mitt i ugnen i 250°C i ca 5-7 minuter. Låt bullarna kallna under
bakhandduk.



   

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 16 september 2014 10:59


Mamma va tårtsugen och såklart så fick hon en tårta då! Den är fylld med vit toblerone och hallonmousse! Spacklad och spritsar med grädde som jag färgat rosa! ...

Av Maria - 9 september 2014 21:28

Fick äran att göra Maria och Ronny's bröllopstårtor i helgen! Galet nöjd med dom! :) ...

Av Maria - 22 augusti 2014 22:21


Fick äran att göra bröllopstårtor för nån vecka sen! Och jag blev riktigt nöjd med dom! :) Dom är täckta med sockerpasta och även dekorationerna är gjorda i sockerpasta! Innehållet i dom är: Hallonmousse & mariannechoklad Vit choklad & blå...

Av Maria - 6 juli 2014 11:49


Detta va nog bland det godaste jag ätit! :P Värm 2dl grädde och häll ner 20 bilar, grädden får inte koka! Häll i glas och ställ i kylen, så det stelnar! Gör samma sak med nästa färg med bilar! Sen är det klart! :) ...

Av Maria - 5 maj 2014 23:07


Hello Kitty tårta fylld med chokladmousse och hallonmousse! Lock och dekorationerna är gjorda i marsipan! ...

Presentation


Jag heter Maria, bor i Alingsås och älskar att baka! Så jag tänkte att jag skapar en blogg för att dela med mig av min bakning och massa goda recept! :) Hoppas ni kommer hitta nånting som ni tycker om!

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards